Standard

Som Lang-nörd måste jag bara se denna filmen, det var klart redan när jag läste Att den skulle filmas. Den fick dåliga recensioner men det är inget som stoppar mig, så jag såg den i går. Googlade runt på den innan jag skrev detta och hittade precis vad jag tycker. Tack Helena Dahlgren ”Dark Places”

Vill även nämna musiken

Dark Places

postr_lHej alla fellow Maria Lang-nördar som läst, och läst om, Puck Bure-böckerna och kan handling och personporträtt utantill (vi är ett litet gäng, faktiskt). Jag har goda och dåliga nyheter för er angående ”Mördaren ljuger inte ensam”-filmatiseringen, som har biopremiär idag och som jag såg i måndags. Vi börjar med de dåliga, med stornäsan (”there’s always someone, somewhere, with a big nose who knows”) djupt nere i förstautgåvan:

Man har ändrat på mycket; mycket som i: VÄLDIGT MYCKET. Ett par (?) exempel, och jag har markerat eventuellt spoilerkänslig information med vit text som den nyfikna/redan intriginsatta kan markera och läsa på eget bevåg:

1. Pucks segslitna doktorsavhandling handlar inte om Fredrika Bremer och männen, utan om mördaren som karaktär i den moderna romanen (förvisso ett intressant område).

Nördens dom: Okejrå. Fiktiva mördare gillar vi ju (så länge de inte är kursiva).

2. Eje, långsmale, lakoniske och piprökande Eje…

Visa originalinlägg 1 164 fler ord

En reaktion på ”

Lämna en kommentar